poniedziałek, 28 lipca 2014

Kolorowa sałatka z cukinii, marchewki i papryki - przetwory


W prezencie od Oli dostałam również 3 dorodne cukinie. Jak nic zrobię przetwory - pomyślałam. Zaczęłam szukać przepisu i znalazłam:

Składniki:
  • 3 kg cukinii kolorowej
  • 5 łyżek soli
  • 0,5 kg cebuli
  • 0,5 kg marchwi
  • 1 kg papryki

Składniki na zalewę:
  • 1 szklanka octu
  • 1 szklanka cukru
  • 1 łyżeczka ziela angielskiego
  • 1/2 łyżeczki mielonego chili*
  • 3 łyżeczki białej gorczycy
  • 1 łyżeczka pieprzu ziarnistego
  • 1 łyżeczka kolendry ziarnistej
  • kilka liści laurowych - po 1 na słoik
  • olej - po 1 łyżce na słoik

Cukinie umyć, nie obierać! Przekroić wzdłuż na 4 części i pokroić w cienkie plasterki (jak mamy małe cukinie to wystarczy przekroić na pół). Posypać 3 łyżkami soli i odstawić na 2-3 godziny.

Cebule obrać, pokroić w piórka, posypać 2 łyżkami soli i również odstawić na 2-3 godziny.

Marchewkę umyć, obrać i zetrzeć na tarce o dużych oczkach. Paprykę umyć, usunąć gniazda nasienne, pokroić w kostkę.

Cukinie odcedzić, dodać odciśniętą cebulę, marchewkę i paprykę.

Zalewa
Ocet zagotować, dodać cukier, dołożyć przyprawy (ziele angielskie, chili*, białą gorczycę, pieprz ziarnisty, kolendrę w ziarnach), zagotować. Gorącym płynem zalać sałatkę, wymieszać, odstawić na 3 godziny.

Warzywa wraz z zalewą przełożyć do słoików i do każdego dodać po 1 liściu laurowym i 1 łyżce oleju.
Pasteryzować 10 min. od zagotowania wody.

* Zamiast mielonej chili można dodać 1- 2 świeże papryczki chili, należy je wcześniej drobno pokroić i dodać do cukinii wraz z pozostałymi warzywami.

Smacznego :)

Źródło przepisu: allrecipes - AnnaGóska

niedziela, 27 lipca 2014

Arbuz w kilku odsłonach

W upalne dni pysznie smakuje i niesie orzeźwienie schłodzony arbuz. A oto kilka pomysłów zaczerpniętych z internetu na inne podanie arbuza (jak się Wam podoba?):


Dekoracyjne - arbuzowe gwiazdki

Elegancko - owocowa kostka Rubika

Pomysłowo - Arbuzowe lizaki

Dla małych niejadków - arbuzowe jabłko z niespodzianką :)

W pełni wykorzystanie - owocowa łódeczka

Ciekawie - owocowa galaretka w arbuzie i z arbuzem

Więcej inspiracji na Pinterest - Kuchnia Betti

Betti Blue - znalezione w internecie

piątek, 25 lipca 2014

Ogórki w słodko-kwaśnej marynacie - przetwory


Trzecia odsłona moich przetworów ogórkowych to: ogórki w słodko-kwaśnej marynacie - przepis wyszperany w internacie, który imponuje bogactwem składników i ma mój ulubiony ocet jabłkowy w składzie :)

Składniki:
  • 2 kg ogórków
  • 6 cebul, średnich
  • 2 papryki (zielona lub czerwona wg. uznania - ja dałam czerwoną dla kontrastu)
  • 3 ząbki czosnku
  • 3 łyżki soli
Składniki na zalewę:
  • 700 ml (3 szklanki) octu jabłkowego*
  • 2 szklanki cukru
  • 2 łyżki gorczycy
  • 1,5 łyżeczki nasion selera (nie miałam, wiec pominęłam)
  • 0,5 łyżeczki całych goździków
  • 1 łyżka mielonej kurkumy

Ogórki umyć, nie obierać! Pokroić w cienkie plasterki. Cebulę obrać, pokroić w cienkie krążki. Paprykę wymyć, przekroić na pół, pozbyć się nasion, pokroić w kostkę. Czosnek obrać, i pokroić w drobną kostkę. W dużej misce wymieszać: ogórki z cebulą, papryką, czosnkiem i solą. Odstawić na ok 3 godz.

Zalewa
Do garnka wlać ocet jabłkowy, dodać cukier, nasiona gorczycy, nasiona selera, goździki i kurkuma, zagotować.

Powstały sok z ogórków wlać do zalewy, podgrzać.

Sałatkę ogórkową przełożyć do słoików, zalać gorącą zalewą. Starannie zakręcić, ustawić słoiki do góry dnem na 5 minut, aby się uszczelniły. Jeżeli słoiki nie zaciągnęły to pasteryzować od zagotowania wody 10 min.

* Jeśli używamy zwykły ocet to należy zmniejszyć do 2 szklanek

Smacznego :)


Źródło przepisu: allrecipes - David

Ogórki z pieprzem ziołowym - przetwory


Obdarowana dość sporą ilością ogórków, mogłam sobie pozwolić na wypróbowanie więcej niż 1 przepisu. Przepis znaleziony w internecie, zaintrygował mnie dodatkiem pieprzu ziołowego.

Składniki:
  • 4 kg małych ogórków*,
  • 1 kg cebuli,
  • 4 torebki pieprzu ziołowego,
  • 2 szklanki octu,
  • 2 szklanki cukru,
  • 6 płaskich łyżek soli,

Ogórki umyć, nie obierać! Wraz ze skórka pokroić w słupki, przełożyć do miski, zasypać 3 płaskimi łyżkami soli - wymieszać. Cebulę obrać, przeciąć na pół, pokroić w talarki, przełożyć do miski, dodać 1 łyżkę soli - wymieszać. Ogórki i cebulę odstawić na 1 godz.

Ogórki odsączyć, dodać wyciśniętą cebulę, cukier, ocet, 2 łyżki soli, pieprz ziołowy, wszystko razem wymieszać. Odstawić na 1 godz.

Ogórki ciasno układać w słoikach, zalać powstałym sokiem ogórkowo-octowo-pieprzowym, zakręcić. Pasteryzować od zagotowania wody 10 min.

*Przepis można spokojnie wykonać z grubych ogórków nasiennych - należy przed pokrojeniem łyżką wydrążyć nasiona, a długie słupki skośnie przeciąć na pół lub 3 części, w zależności od wielkości ogórka.

Smacznego :)

Źródło przepisu: Moje gotowanie, Wila333

Ogórki w musztardzie - przetwory


Pierwszy raz ogórki w musztardzie jadłam u cioci na wsi, dawno temu - były rewelacyjne. Teraz jest to popularny przepis. Domowi Rada podesłała mi swój przepis na ogórki w musztardzie, który jest bardzo prosty i szybki. 
Ola dzięki za ogórki :)

Składniki:
  • ok. 3 kg ogórków
Składniki na zalewę:
  • 1 l wody
  • 1 szklanka octu
  • 1 szklanka cukru
  • 5 łyżek musztardy (np. Sarepska)
  • 3 płaskie łyżki soli

Ogórki umyć, obrać, pokroić wzdłuż na ćwiartki (lub 4 części jak są duże i grube), wyciąć nasiona*.

*Jak robimy ogórki w musztardzie z młodych, to nie musimy wycinać nasion - są one jeszcze małe i nie rozwinięte. Robimy to tylko w starych ogórkach gdzie nasiona już się wykształciły i są twarde.

Zalewa - wlać do garnka wodę, ocet, dodać cukier, musztardę, sól. Wszystko razem zagotować, mieszając od czasu do czasu.

Ogórki układać pionowo w słoikach. Zalać chłodną zalewą**, zakręcić. Pasteryzować od zagotowania wody 10 min.

**Zalewę przed wlaniem do słoików należy dobrze zamieszać - musztarda osiada na dnie garnka.

Smacznego :)

Źródło przepisu: Domowi Rada

środa, 23 lipca 2014

Przyjęcie ogrodowe

Kilka pomysłów wyszukanych w internecie na dekorację przyjęcia ogrodowego:








Więcej inspiracji na Pinterest - Kuchnia Betti

Betti Blue - znalezione w internecie

Sernik na zimno z jagodowymi owocami według Betti Blue


Sernik powstał z kilku wypadkowych. Wpierw zrobiłam Sernik trójkącik i zostały mi herbatniki. Potem Dagmara na FB poprosiła mnie o sernik na zimno bez jajek. Następnie kupiłam za dużo jagód na Puszyste ślimaczki z jagodami. Mając 3 podstawowe składniki zaczęłam szukać ciekawego przepisu na sernik na zimno, ale w każdy coś mi nie pasowało. Postanowiłam zrobić wypadkową przepisów. A oto rezultat (ciekawa jestem Waszej opinii):

Składniki na masę serową:
  • 250 g twarogu półtłustego (zmielona kostka serowa)
  • 250 g serka mascarpone
  • 150 g śmietany kremówki
  • 85 g cukru
  • 400 ml mleka
  • aromat waniliowy
  • 20 g mąki ziemniaczanej
  • 4 łyżeczki żelatyny
  • parę listków mięty do dekoracji

Składniki na spód:
  • 180 g herbatników
  • 100 g masła
  • 1 łyżeczka kakao

Herbatniki rozdrobnić w mikserze. Masło rozpuścić z dodatkiem kakao. Herbatniki przesypać do miseczki dodać kakaowe masło, połączyć składniki. Ciasto ma wyglądać jak gruba kruszonka.

Na odwrócone (do góry nogami) denko tortownicy o średnicy 23 cm wyłożyć papier do pieczenia, zamknąć tortownicę. Ciasto wsypać do formy, lekko ugnieść i wygładzić łyżką. Piec w 180°C prze 10 min. Wyciągnąć do przestudzenia.

Owoce przeprać, przepłukać, osuszyć na sicie.

250 ml mleka zagotować z cukrem w garnku. W miseczce wymieszać mąkę ziemniaczaną z 50 ml mleka. Gdy mleko się zagotuje zmniejszyć gaz, wlać powoli ciągle mieszając, przygotowaną mieszankę z mleka i mąki ziemniaczanej. Nie przestając mieszać zagotować, aż masa zgęstnieje. Ostudzić.

Ser twarogowy i serek mascarpone przełożyć do miski. W drugiej misce ubić śmietanę kremówkę. Do sera dodać kisiel z mleka, wymieszać mikserem na niskich obrotach (na wysokich obrotach, kisiel będzie podchodziła po końcówkach ubijających do góry). Dodać ubitą śmietanę, wymieszać. W 100 ml ciepłego mleka rozpuścić żelatynę i dodać do masy serowej, wymieszać.

Aby łatwiej wyciągnąć sernik boki tortownicy można wyłożyć pierścieniem zrobionym z papieru do pieczenia.

Na upieczony i ostudzony spód rozsmarować ok. 1/2 masy serowej*, posypać 1/2 owoców: malinami, truskawkami odszypułkowanymi i przekrojonymi na pół lub 4 części (zależy od wielości), jagodami. Owoce przykryć pozostała masą serową. Wierzch udekorować pozostałymi owocami i listkami mięty.

Schłodzić w lodówce, aż masa serowa stężeje. Przechowywać w lodówce.

* gdyby masa serowa była za rzadka to należy miskę wraz z masą na chwilę włożyć do lodówki (ok. 30 min), wtedy lekko stężeje i łatwiej będzie ja rozprowadzać na upieczonym spodzie.

Smacznego :)

poniedziałek, 21 lipca 2014

Omlet z cebulą, kabanosem i serem żółtym


Moje dzisiejsze śniadanie. :) Polecam

Składniki:
  • 2 jajka
  • 1 mała cebula
  • kawałek kabanosa
  • 2 plasterki sera żółtego
  • masło do smażenia
  • sól pieprz do smaku

Cebulę drobno posiekać, kabanosa pokroić w skośne plasterki. Na patelni roztopić masło, dodać cebulę, chwilę podsmażyć, dodać plasterki kabanosa, podsmażyć. Lekko posolić. Jajka wybić do miseczki i dobrze ubić, wlać na patelnię. Patelnię przykryć pokrywką, smażyć na małym ogniu, aż boki się zetną. Ser pokroić w cienkie paseczki, posypać omlet. Delikatnie popieprzyć. Dalej chwilę smażyć pod przykryciem na małym ogniu, aż ser się roztopi. Złożyć na pół, jeszcze chwilę podsmażyć pod przykryciem.

Podawać np. na rukoli i plasterkach pomidora, posypać szczypiorkiem lub zgodnie ze swoim smakiem.

Smacznego :)

piątek, 18 lipca 2014

Puszyste ślimaczki z jagodami


Póki, jeszcze krótki sezon na jagody trwa, wykorzystajmy to i upieczmy np. zamiast tradycyjnych drożdżówek - ślimaczki z jagodami.

Składniki na ciasto drożdżowe:
  • 500 g maki
  • szczypta soli
  • 40 g drożdży
  • 50 g cukru
  • 1 jajko
  • 150 ml mleka
  • 75 g masła

Składniki na nadzienie i glazurę:
  • 80 g masła
  • 200 g jagód
  • 50 ml mleka
  • 75 g cukru trzcinowego

Drożdże pokruszyć do miseczki, dodać cukier i niepełne 100 ml ciepłej wody. Poczekać aż się uaktywnią i rozpuszczą.

Mąkę z solą przesiać na stolnicę, dodać masło, posiekać nożem. Ciągle siekając dodać jajko, wlać ciepłe mleko i drożdżowy rozczyn. Zagnieść luźne ciasto. Przykryć duża miską i pozostawić na ok. 60 min, aby podwoiło swoją objętość. Znowu zagnieść ciasto, przykryć duża miską i jeszcze odstawić do wyrośnięcia na ok. 30 min.

30 g masła rozpuścić. Ciasto rozwałkować na cienki placek, posmarować roztopionym masłem. Wzdłuż dłuższego boku przeciąć (tak aby powstały dwa placki o mniej więcej wymiarach 40 x 25 cm). Na obu plackach równomiernie rozsypać jagody, zwinąć w roladę, zaczynając od szerszej części. Ciasto pokroić na ok. 5 cm jednakowe kawałki, ułożyć je w małych odstępach na natłuszczonej blasze (30 x 20 cm). Odstawić do wyrośnięcia na ok. 30 min.

Piekarnik rozgrzać do 180°C (z termoobiegiem do 160°C)

W garnuszku rozpuścić 50 g masła z mlekiem i cukrem trzcinowym. Gorącą mieszanką polać ciasto. Piec ok. 30 min.

Smacznego :)


Źródło przepisu: Miesięcznik "Sól i Pieprz"

czwartek, 17 lipca 2014

Kotlety marchewkowo-drobiowe z pietruszkowym dipem


A na drugie danie polecam kotlety z marchewki, indyka polane świeżym pietruszkowym dipem.
Idealne danie dla wszystkich z nietolerancją glutenu.

Składniki:
  • 200 g mięsa z indyka
  • 500 g marchewki
  • 2 ząbki czosnku
  • 2 jaja
  • 4 łyżki płatków owsianych lub jaglanych
  • sól, pieprz
  • szczypta startej skórki cytrynowej


Pietruszkowy dip
  • 1 mały pęczek natki pietruszki
  • 200 g jogurtu naturalnego
  • sól, pieprz


Mięso z indyka opłukać, osączyć, posiekać i zmiksować blenderem. Marchew umyć, obrać i zetrzeć na tarce o dużych oczkach. Czosnek oczyścić, przecisnąć przez praskę lub posiekać.

Do mięsa dodać marchew, czosnek, jaja oraz płatki owsiane. Masę wyrobić, doprawić solą, pieprzem i skórką z cytryny, tak aby była pikantna.

Natkę pietruszki opłukać, osączyć, listki poodrywać od gałązek i posiekać. Do jogurtu dodać posiekaną natkę pietruszki, wymieszać. Dip doprawić do smaku sola i pieprzem.

W patelni rozgrzać olej. Z masy marchewkowo-drobiowej uformować kotlety i smażyć porcjami na złocisty kolor.

Podawać z pietruszkowym dipem i np. pieczonymi ziemniakami.

Smacznego :)


Źródło przepisu: Miesięcznik "Sól i pieprz"

Zupa krem z marchewki


Podczas lata ma się ochotę na lekkie potrawy. Moja propozycja na dziś to marchewka w roli głównej. O bogactwie marchewki w witaminy i minerały, nie będę się rozpisywać bo to oczywiste, że jest warzywem młodości, antyrakowym, poprawia wzrok, to też wiadomo, dlatego przejdę od razu do konkretów: na pierwsze danie proponuję zupę krem z marchewki.

Składniki na 6 porcji
  • 400 g marchewki
  • 1 jarzynka (seler, por, pietruszka, marchewka)
  • 2 cebule
  • 2 ząbki czosnku
  • 1 łyżka oliwy z oliwek
  • 2 liście laurowe
  • 6 ziaren pieprzu
  • 1 łyżeczka startego imbiru lub 1/2 łyżeczki suszonego imbiru
  • szczypta cukru
  • sól, pieprz mielony
  • 200 ml jogurtu naturalnego


Marchew i warzywa z jarzynki umyć, obrać. Marchew pokroić, pietruszkę i seler pokroić w plasterki. Por wraz z jedną gałązką naci selera i pietruszki złożyć, dodać liski laurowe, związać nitką (tak aby było łatwo wyciągnąć zielony bukiet z warzyw). Cebulę i czosnek obrać, pokroić w kostkę.

W garnku rozgrzać oliwę i zeszklić na nim cebulę i czosnek. Dodać marchew i chwilę dusić. Dodać seler, pietruszkę, zielony bukiet z warzyw. Wlać 1 litr ciepłej wody, dodać cukier, pieprz, imbir, sól do smaku. Zupę gotować pod przykryciem na małym ogniu ok. 30 min.

Zupę wyłączyć, chwilę przestudzić. Wyciągnąć bukiet z warzyw, ziarna pieprzu (przyznam się, że ja nie wyciągałam ziaren pieprzu). Marchew i pozostała warzywa zmiksować blenderem. Wlać jogurt, całość podgrzać, jeszcze raz zmiksować. W razie konieczności zupę doprawić solą i mielonym pieprzem.

Smacznego i na zdrowie :)

wtorek, 15 lipca 2014

Jabłkowo-miętowy napój


Moja mała jabłonka w tym roku pięknie obrodziła i na pewno zrobię... ocet jabłkowy. Ale póki co, to zrobiłam  jabłkowo-miętowy napój, który zimny smakuje najlepiej w upalny dzień. 
Proporcje owoców i przypraw według własnego smaku i uznania.

Składniki:
  • jabłka
  • mięta
  • cukier trzcinowy
  • cynamon
  • goździki
  • gwiazda anyżu
  • kardamon
  • imbir

Jabłka pokroić na ćwiartki, włożyć do garnka dodać parę gałązek mięty, cukier trzcinowy, kawałek laski cynamonu, parę goździków, ziaren kardamonu, gwiazdkę anyżu, kawałek świeżego imbiru lub dużą szczyptę suszonego. Wszystko zalać zimną wodą tak aby przykryła owoce, plus ok. 5 cm ponad. Gotować na wolnym ogniu. 

Przecedzić, wystudzić i schłodzić w lodówce.

Na zdrowie :)

Letnie Orzeźwienie 2014

poniedziałek, 14 lipca 2014

Zrazy w sosie pomidorowym czyli Salçalı bıftek


Po krótkim urlopie jestem pełna nowych inspiracji kulinarnych. Na początek szybkie i smaczne danie znalezione w starej książce kulinarnej "Obiad nad Bosforem".

Składniki:
  • 800 g mięsa wołowego
  • 3 łyżki margaryny (ja zastąpiłam oliwa z oliwek)
  • 1 1/2 łyżki masła
  • 200 g cebuli
  • 300 g pomidorów lub 1/4 szklanki pasty pomidorowej
  • 2 listki laurowe
  • 1/2 łyżki soli


Mięso pokroić na plastry, porządnie rozbić i podsmażyć na tłuszczu na patelni, następnie ułożyć w płaskim garnku.*

*ja użyłam dużej patelni i po prostu mięso na chwilę wyciągnęłam i potem włożyłam je z powrotem na patelnię.

Cebulę podzielić na 4 części i cienko pokroić. Dodać do pozostałego na patelni tłuszczu, poddusić. Dodać pomidory lub pastę pomidorową. Otrzymany sos wlać na befsztyki i gotować jeszcze 5 min.* Posolić, wrzucić liście laurowe, wlać 3-4 szklanki gorącej wody. Przykryć rondel i gotować na wolnym ogniu ok. 30 min.

Smacznego :)

Źródło przepisu: Danuta Chmielewska "Obiad nad Bosforem. Kuchnia Turecka"